Vladimír Palko a triumvirát jeho homoparanoidných výrokov

Autor: Michal Patarák | 12.8.2011 o 14:22 | (upravené 23.11.2013 o 5:06) Karma článku: 14,65 | Prečítané:  3239x

Brzek a Pondělíčková-Mašlová začínajú svoju knihu Tretie pohlavie so slovami: O homosexuáloch takmer všetci vynášajú súdy, ale takmer nikto im nerozumie. Táto veta (okrem iného) jadrne vystihuje medializované názory Vladimíra Palka, ktoré sú podľa mňa zarážajúce aj pre úprimného katolíka. Blog píšem po tom, čo som si nedávno pozrel reláciu Lampa, kde bol hosťom v súvislosti s druhým ročníkom gay pride pochodu v Bratislave, ako aj v súvislosti s diskusiami ohľadne nastávajúceho pochodu v Prahe. Nie som obhajcom pochodu, nepovažujem za potrebné vmiešavať sa do interných záležitostí homosexuálnej komunity a túžby niektorých jej členov vyjadriť svoje postoje takouto formou. Cítim sa ale povinný obhajovať fenomén homosexuality pred povrchnými súdmi moralizmu, ktorý je síce silne zakorenený v minulosti, ale svojou korunou sa nedokáže rozkošatiť do budúcna.

Kritizovať chcem konkrétne tri Palkove vyjadrenia v spomínanej Lampe. Upozorňujem, že ich nevytrhávam z kontextu.

1. „jednoducho sa to nepatrí"

To bola Palkova odpoveď na otázku, prečo by homosexuáli nemali mať právo na oficiálne partnerské súžitie. Uznal by som mnoho argumentov, rád by som si vypočul skutočne katolícke názory na danú vec, nejaké stanoviská extrahované z oficiálnych dokumentov Cirkvi a podobne, ale toto? Čo je to za argument v 21. storočí?

2. „ľudia s tým nikdy nebudú súhlasiť"

Tu je podobný, jeden môj kolega by povedal, argument starej mamy. Neodsúhlasíme nejaké práva preto, že s nimi nikdy nebudeme súhlasiť? To je tautologické monštrum, nie politická rétorika vzdelaného človeka. Opiera sa pritom o normalitu. Ale o ktorú? Ak uvažujeme o ideálnej norme, tak tá hovorí o tom, ako by mal vyzerať a aký by mal byť ideálny človek (samozrejme by podľa Palka mal byť heterosexuálom), ak o funkčnej norme, tak v nej môže ísť napríklad o to, či je jedinec schopný mať vo vzťahu potomstvo (opäť heterosexuál). Ak máme na mysli normatívnu normu, tak by sme sa vlastne mali nejako dohodnúť, že normálne je byť heterosexuál a nenormálne homosexuál. Avšak Palko používa obyčajnú štatistickú normu. Opierať sa v takejto veci o dav je podľa mňa veľmi povážlivé. Ako hovoril Imanuel Kant, dav nebude nikdy filozofom.

3. „ich požiadavky sú len o sexe, o ničom inom"

Nech aj boli predchádzajúce vyjadrenia akokoľvek absurdné, tento výrok je zásadným nepochopením problému. Tu totiž vôbec nejde o sex. To, že jednu skupinu nazveme homosexuáli a druhú heterosexuáli, sa síce zakladá na sexuálnej orientácii, ale život človeka nie je len sex. Veď to by bol potom aj pre heterosexuála. Je to vzťah, je to každodennosť, sú to túžby, fantázie, práca, je to istota, je to možnosť oprieť sa o partnera, ale je to aj oveľa oveľa viac. Kolářský právom hovorí o nutnosti rozšíriť pojem sexuality, lebo ľudia ako Palko majú tendenciu myslieť si, že sexualita súvisí s pohlavným stykom, prípadne s tým, čo mu bezprostredne predchádza. Sexualita však ovplyvňuje naše najzákladnejšie reakcie vo vzťahu k druhým ľuďom, ako sa heterosexuálny muž rozpráva so ženou, ako na ňu hľadí a usmieva sa. Sexualita je už v štýle, v akom nadväzujem kontakt s druhým človekom (mužom i ženou), dokonca i v tom, že odmietnem sexuálne (v užšom zmysle) žiť a rozhodnem sa pre celibát. Aj to je vyjadrenie sexuality jedinca.

Redukcionizmus Palkovho typu považujem nielen za neporozumenie sexualite, ale za vulgárny prístup k jednému z jej delikátnych problémov.

Nie je pritom homofób, ako ho mnohí označujú. Je skôr zavádzajúcim homoparanoikom.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?