Omnoho viac, než ponovembrová sloboda

Autor: Michal Patarák | 16.11.2014 o 11:54 | (upravené 17.11.2014 o 7:04) Karma článku: 7,38 | Prečítané:  980x

Sloboda vydobytá 17.11.1989 je oslobodením od zväzujúceho „my“. Od „my“, ktoré sa snažilo udržať si primát nad „ja“ i „ty“, nad individuálnou a unikátnou slobodou každého jedinečného človeka. Oslobodením od „my“, ktoré drvilo svojimi cieľmi, pretože ich zamieňalo za sny a túžby jednotlivých „ja“ i „ty“. Od „my“, ktoré tému slobody vlastne ani nepoznalo, pretože ju ako otázku eliminovalo.

Protestantský teológ Dietrich Bonhoeffer hovorí, že okrem slobody od niečoho (freisein von) musí existovať aj sloboda pre niekoho (freisen für). Sloboda v žiadnom prípade neznamená nezávislosť. Je napriahnutá k nejakému cieľu, ktorý je mimo mňa samého. Ukotvuje sa v druhom človeku, či v niečom radikálne inom, čím môže byť nejaké mimoriadne poslanie, úloha, či dielo. Tá najvyššia sloboda, na rozdiel od nízkej svojvôle, pretvára skutočnosť okolo seba a vytvára novú. 

Možno toto nám mnohým chýba. Že sme síce slobodní „od“, ale nie slobodní „k“. Aby totiž mohli byť v pravom zmysle slova slobodné, musia rozviazané ruky pracovať a tvoriť.

Ale to, že teraz už máme sny uvoľnené každý pre seba, ešte neznamená, že sme opustili „my“. Nie, stále sme navzájom spojení. Za seba zodpovední (verantwortlichkeit) a na seba odkázaní (angewiesenheit). 

Ja sa v skutočnosti môže stať samým sebou len vo vzťahu k nejakému inému Ja, respektíve Ty.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.


Už ste čítali?