Omnoho viac, než ponovembrová sloboda

Autor: Michal Patarák | 16.11.2014 o 11:54 | (upravené 17.11.2014 o 7:04) Karma článku: 7,38 | Prečítané:  1004x

Sloboda vydobytá 17.11.1989 je oslobodením od zväzujúceho „my“. Od „my“, ktoré sa snažilo udržať si primát nad „ja“ i „ty“, nad individuálnou a unikátnou slobodou každého jedinečného človeka. Oslobodením od „my“, ktoré drvilo svojimi cieľmi, pretože ich zamieňalo za sny a túžby jednotlivých „ja“ i „ty“. Od „my“, ktoré tému slobody vlastne ani nepoznalo, pretože ju ako otázku eliminovalo.

Protestantský teológ Dietrich Bonhoeffer hovorí, že okrem slobody od niečoho (freisein von) musí existovať aj sloboda pre niekoho (freisen für). Sloboda v žiadnom prípade neznamená nezávislosť. Je napriahnutá k nejakému cieľu, ktorý je mimo mňa samého. Ukotvuje sa v druhom človeku, či v niečom radikálne inom, čím môže byť nejaké mimoriadne poslanie, úloha, či dielo. Tá najvyššia sloboda, na rozdiel od nízkej svojvôle, pretvára skutočnosť okolo seba a vytvára novú. 

Možno toto nám mnohým chýba. Že sme síce slobodní „od“, ale nie slobodní „k“. Aby totiž mohli byť v pravom zmysle slova slobodné, musia rozviazané ruky pracovať a tvoriť.

Ale to, že teraz už máme sny uvoľnené každý pre seba, ešte neznamená, že sme opustili „my“. Nie, stále sme navzájom spojení. Za seba zodpovední (verantwortlichkeit) a na seba odkázaní (angewiesenheit). 

Ja sa v skutočnosti môže stať samým sebou len vo vzťahu k nejakému inému Ja, respektíve Ty.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KULTÚRA

Matka naháňa únoscov svojho syna. Môže byť taký film komický?

Film Únos je prázdinovou zábavou.


Už ste čítali?